Aan God gewijde schoonheid en lalala-liedjes

CONCERT ENSCHEDE – Audiozaal, Vrijhof, Universiteit Twente. Concert ‘Vroom & Profaan’ in het kader van de Cultuurestafette met het Drienerloos Vocaal Ensemble o.l.v. Valentijn Smit, de Kringzingers o.l.v. Mariette Effing en Twents Blokfluitkwartet Meneer Jansen.
Cultestaf_1

Het Drienerloos Vocaal Ensemble (DVE) opende de avond met een ‘vroom’ gedeelte, gedomineerd door gregoriaanse melodieën. De mannen openden met het ‘Ut Queant Laxis’, een bekende melodie waarop Guido van Arezzo het solmisatiesysteem heeft gebaseerd. Simpel gezegd begint elke nieuwe zin een toon hoger, waarbij die toon de naam kreeg van de eerste lettergreep: ut, re, mi, fa, sol, la. Een systeem uit de elfde eeuw, dat we na duizend jaar nog gebruiken. DVE heeft relatief veel bassen, hetgeen het koor een mooie, diepe basis geeft. Het ‘Alleluya Nativita’, met een doorklinkende bastoon, was dan ook prachtig. Maar ook wanneer er vierstemmig gezongen werd, had het koor als geheel baat bij die diepe basisklank. De thematiek van de liederen van de Kringzingers was duidelijk profaan. Vaak ging het over de liefde, al dan niet gelukkig. Een mooi lied was ‘ic seg adiu’, in het Oud-Nederlands, met de strofe: ‘Altyt sult ghi die liefste syn’ (alle y’s uit te spreken als ‘ie’). Wat als kenmerk van Renaissance muziek gezien wordt, maar misschien al veel ouder is, is zingen op klanken en klanknabootsing. ‘Lalala’ komt voor, maar ook varianten als ‘dindirin’ of ‘co co co co co da’. De Kringzingers zongen ook het bekende dranklied ‘Tourdion’ van Pierre Attaingnant, waarin het lijkt alsof de sopranen met een dikke tong over de lettergrepen struikelen. Klanknabootsing kwam ook voor in het grappige ‘Fair Phyllis’, over een herderin en haar geliefde. Het verschil tussen de vrome en profane muziek was groot. Het blokfluitkwartet Meneer Jansen had de taak om de kloof tussen de twee koren te vullen. Voor de pauze trad men op als kwartet, met de dirigente van de Kringzingers als invaller, omdat een van de leden verhinderd was. Na de pauze traden de vaste leden op als trio en dat leverde meer dynamiek op. De gekozen stukken waren korter, men deed meer aan dynamiek, het was beter afgewerkt en er was zodoende meer afwisseling. Men had misschien voor iets minder repertoire voor de pauze moeten kiezen. ‘Vroom & Profaan’ leverde een mooi totaalbeeld op: eeuwen geleden hield men van verheven, aan gewijde God schoonheid en ‘lalala’ liedjes.

Herhaling: zondag 11 juni, Ariënskerk, Enschede, drie uur.

Ellen Kruithof

Bron: TC/Tubantia

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s