Expressieve Matthäus Passion

(Bron: de Stentor – Deventer Dagblad – 7 april 2007)

Door René de Cocq

DEVENTER – De koralen die door Bach in zijn Matthäus Passion zijn ingevoegd (als illustratie van de emoties die de kerkgemeente te vangen bij het volgen van het Lijdensverhaal) zijn van origine kerkliederen.Maar in de visie van dirigent Klaas Stok hebben ze niets devoots of bezonkens: hij ‘neemt’ ze in haast onwerkelijk hoog tempo en laat zijn koren (ook daar) flink van leer trekken, ze worden bijna allemaal zowat fortissimo gezongen. Wel heel expressief natuurlijk, zoals de MatthäusPassion door Stok in zijn geheel van grote uitdrukkingskracht is.Illustratief daarvoor is ook de aanpak van tenor-evangelist Nico vander Meer, een veteraan van hoog niveau, die de volgepakte kerk dwingend meenam in de strijd die Jezus te voeren had in zijn laatste dagen.

Met de Passion in kruisvorm, zoals die in de Bergkerk wordt uitgevoerd,maken Stok en de zijnen het zich niet gemakkelijk. En het publiek ook niet: de zichtlijnen bijvoorbeeld zijn hier en daar nogal verstoord(wat met het neerzetten van videoschermen maar deels wordt opgevangen).

De geluidsbalans is ook niet ideaal: een zanger die van je weg zingt is nu eenmaal minder goed te horen dan een die naar je toe zingt. Maar aan de andere kant is er de winst van het ‘stereo-effect’: de wisselwerking tussen de beide koren is spannend en effectvol, en het is hee lbijzonder als een solist met een klein ensemble aan de ene kant te horen is en zijn aria aan de andere kant door koor en orkest wordt ondersteund.

De twee koren waren vrijwel gelijkwaardig van kwaliteit en zongen,steunend op de sterke slag van Stok, met grote accuratesse. Van de solisten maakte de uit het rijke Duitse operacircuit opgediepte basGünter Papendell grote indruk met een machtige Christuspartij.Countertenor Maarten Engeltjes, gezegend met een wonderbaarlijk warm geluid, maakte vooral van de aria ‘Können Tränen meiner Wangen’ een wondertje. Tenor André Post en bas Tobias Scharferberger vulden hun partijen adequaat in; sopraan Nienke Oostenrijk mist ietwat het volume dat de Bergkerk vraagt.

Enkele kleine rolletjes (hogepriester, maagden, getuigen) werden uitstekend gezongen door solisten uit de koren; een goede graadmeter voor de grote stemmenkwaliteit in de beide ensembles.

7 thoughts on “Expressieve Matthäus Passion

  1. Als je de woorden zo ziet staan denk je “hoe kan je dat nou fout schrijven”. Maar in de praktijk denk ik dat ik het niet veel beter had gedaan. Vooral dat wel of niet aan elkaar schrijven, daar ga ik ook altijd de mist mee in.

    Maar je laat dus ook al gevoelige informatie achter. Werk je bij de AIVD soms? 😉

  2. Ik was er van veel dingen ook overtuigd dat ik ze goed had maar soms kom je er op het moment zelf echt helemaal niet uit. Gramaticaal zat ik goed, dat was een leuke test. Ik denk vaak dat ik daar helemaal niet goed in ben.

  3. Wij hebben hier een tekstbureau, maar zonder spellinggidsen en Groene Boekjes zijn we nergens.
    Wanneer schrijf je ‘dichtbij’ en wanneer ‘dicht bij’ en dat soort narigheid. Het zit niet eens in moeilijke woorden, maar in ‘temidden’ of ‘te midden’, in ‘ervan uitgaan of ‘er vanuit gaan’…

    Gelukkig is in de muziek een c een c, een as een as en een g een g. Al heb ik wel eens van bevriende violisten begrepen dat een ais geen bes is.

  4. de P. Ik heb dat ook eens gehoord en snap het ook niet zo goed. Op de piano is dat dezelfde toets.

    @Mariette: Over toetsen gesproken. Dapper van je in ieder geval om mee te doen.
    En..ach, volgende keer beter en anders maar niet. Jij hebt wel andere talenten.

  5. Knap dat je bereid was daaraan mee te doen, Mariette.
    Ik vind die dictees zo vol gezochte woorden dat ik er niet eens aan zou willen beginnen. Ik kijk er niet eens naar als het op tv is, zo overdreven vind ik het.
    De P. heeft gelijk. Wie het nodig heeft, zoekt het wel op als het te lastig/zeldzaam is.

  6. HeY

    Wij van het Stadjongenskoor (SJK) hebben zo goed gezongen (vooral ik) en er staat daar niets over in

  7. Bij deze wil ik even een speciale vermelding maken dat bovenstaande Gijs die Deventer Matthäus Trofee 2007 sr heeft gewonnen. Dit is een prijs speciaal in het leven geroepen voor diegene die het best presteert tijdens het concert èn de voorbereidingen. Gijs, je hebt gelijk. Het jongenskoor wordt bijna nooit genoemd in de krant terwijl jullie zo ontzettend je best doen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s