Matthäus Passion (2)

Nog steeds lijkt de populariteit van de ‘Twentse’ Matthäus- uitvoering zich uit te breiden: zowel de Plechelmus als het Muziekcentrum waren uitverkocht. Mogelijk hierdoor klonk het eerste akkoord pas bijna 10 minuten later dan gepland, maar het wachten werd beloond.

Koor Consensus Vocalis was prima in vorm. De koralen hadden een grote dynamische spankracht en de turbae klonken als massahysterie in z’n puurste vorm. Hoe soepel en subtiel klonken juist de vraagwoorden (wo? wohin?) in aria Sehet, Jesus hat die Hand. De grote afstand met het jongenskoor leek zich aanvankelijk te wreken door ongelijkheid, die verdwenen was bij O, Mensch, bewein.

Dirigent Klaas Stok had de vocale en instrumentale koren goed op één lijn: het voelde als een warm bad. De solistenkeuze was, als in de meeste jaren, heel goed uitgevallen. ‘Huisevangelist’ Nico van der Meel was bijzonder goed bij stem. Hij leek zelfs meer vocale risico’s te nemen dan anders door woorden nog was breder en dynamisch sterker aan te zetten.. tot het gevreesde moment, want ook nu struikelde de tenor weer over ‘Jesus schriee abermal LAUT’.

De ariatenor Christian Dietz maakte zijn debuut mee in Oldenzaal, maar o wee als de stichting deze man niet vaker gaat boeken, want ik vond het een ontdekking van de eerste orde. De zeer fraai uitgevoerde aria’s, die al bol van versieringen staan, werden nog eens extra verrijkt met versieringsfiguurtjes. Wat een verademing dat deze Duitser de ‘ach’- klank liet horen zoals dat hóórt (dus géén zachte g). De Christuspartij werd waardig ingevuld door Marc Pantus, die beschikt over een kloeke stem, zonder opsmuk. Voor de basaria’s tekende Tyler Duncan, die ook nu weer aangenaam verraste door zijn grote mate van verstaanbaarheid en inlevingsvermogen: hoe vilein klonk in zijn uitvoering de hogepriester.

Van de beide vrouwelijke solisten kon ik het meest genieten van de sopraan Nele Gramms, die een bloedstollend mooie aria Aus Liebe neerzette. Zo subtiel als zij met het vibrato in haar stem omging, zo ongebreideld kwam het van de alt Wilke te Brummelstroete over. Ik kreeg niet eens kippenvel bij haar uitvoering van van Erbarme dich.

OLDENZAAL, Plechelmusbasiliek, donderdagavond. Uitvoering van de Matthäus Passion van J.S. Bach door: Consensus Vocalis, Stadsjongenskoor Oldenzaal (o.l.v. Mariette Effing) en Concerto d’Amsterdam (o.l.v. Klaas Stok). Solisten: Marc Pantus (Christus), Nico van der Meel (Evangelist), Nele Gramms (sopraan), Wilke te Brummelstroete (alt), Christian Dietz (tenor) en Tyler Duncan (bas).  Ook te horen vrijdagavond 26 maart, 19.00 uur, Muziekcentrum Enschede.

Door Koen Edeling. Bron: TC/Tubantia: Twente uit de kunst

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s