De afgelopen twee weken was het Stadsjongenskoor Oldenzaal op Matthäustournee in Nederland. Er werden verschillende zalen en kerken aangedaan. Op dinsdag 3 april waren de jongens met Consensus Vocalis en Concerto d’Amsterdam te beluisteren in de Plechelmusbasiliek te Oldenzaal onder leiding van Klaas Stok. Hoog boven het publiek staan de jongens achter in de basiliek op de koorzolder. Deze Matthäus is voor mij als dirigent altijd extra spannend omdat ik vanwege de afstand koor-orkest-dirigent, de jongens zelf mag dirigeren. Een hele uitdaging!
Op donderdag 6 april kregen de jongens eerder vrij van school om naar Amsterdam af te reizen en te zingen in de Westerkerk samen met het Combattimento Consort onder leiding van Jan Willem de Vriend.
Voor de jongens was het een enorme leuke gebeurtenis om in de Westerkerk in Amsterdam te mogen zingen. Na dit concert toog het hele gezelschap zonder de jongens naar Spanje. Helaas mochten de jongens dus niet mee en werd ter plaatse samengewerkt met Spaanse jongenskoren. Een verslag daarvan kunt u hier en hier lezen.
Op 13 april stond de jongens een moeilijke taak te wachten in het Muziekcentrum te Enschede om weer onder Klaas Stok te zingen. Het muziekcentrum heeft een mooie akoestiek, maar ik weet ook dat je je er als koor behoorlijk verlaten in kunt voelen. Je krijgt weinig “terug” zoals dat heet. Het lijkt wel alsof je alleen buiten op straat staat te zingen. Het gevolg is al snel dat je wat gaat forceren omdat je denkt dat je geen klank en volume maakt. Ook hier heeft het jongenskoor uitstekend gezongen. Extra moeilijkheid was dat de jongens ponificaal op het podium zaten en nog stiller dan anders moesten zitten.
Op Goede Vrijdag 14 april werd weer de bus vol jongens geladen en reisden we af naar de Bergkerk te Deventer. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste uitvoeringen in het geheel. Dit komt niet alleen door de zeer hoge kwaliteit van de koren, instrumentalisten en solisten, maar vooral ook door de uniek concertopstelling. Koor I en II staan in het midden letterlijk tegenover elkaar (dwarsbalk) en zowel de dirigent als de solisten wisselen steeds van podium. Hierdoor krijg je een optimaal dubbelkorig effect. Voor het jongenskoor is een stellage gebouwd boven de ingang van de kerk. Het publiek zit in het verlengde daarvan in twee delen, tegenover elkaar (lengtebalk). Ook in de Thomaskirche in Leipzig stonden de twee koren achter in de kerk in de breedte tegenover elkaar. Het derde koor, de soprano in ripieno, stond op het priesterkoor rondom het altaar en zong er in de lengte tegenin. Hierdoor ontstond er een kruisvorm die ook in het stuk zelf terug te vinden. In Deventer word dit op deze manier prachtig benaderd. Als luisteraar is het echte een sensatie om de koren van drie kanten te horen zingen. Gisteren is hier een radioreportage van gemaakt! Klik hier en luister naar radio 1.
Omdat er op deze manier het geheel moeilijk in een oogopslag te zien is was er dit jaar gekozen voor een absolute noviteit. Het concert was ook via verdekt opgestelde grote schermen visueel te volgen. Het was duidelijk dat de regie nog wat meer ervaring moest krijgen maar wat mij betreft is het zeker voor herhaling vatbaar!
Na het concert volgde de ontlading voor het jongenskoor. Ze hebben een uitstekende reeks concerten afgeleverd. Ze hebben goed gezongen en zich ook gedisciplineerd gedragen zodat ze compleet hebben gepresteerd als zangers. Ik weet zeker dat ze van het hele gebeuren hebben genoten en dat ze staan te popelen om meer concerten te zingen. In ieder geval willen ze de volgende keer ook mee naar Spanje hebben ze al laten weten!
Voor een recensie van het concert in Deventer
klik hier
Tenslotte: voor wie de situatie rond de Bergkerk te Deventer een beetje kent: foto links: het aandachtig kijken van een jongenskoor tijdens het vertrek van de bus. Wat zou daar buiten nou te zien zijn!!?? Foto rechts: het aandachtig kijken van een jongenskoor naar “de Griezelbus” .
Zoek het verschil .