Half omgedraaid luisteren naar jongemannen

OLDENZAAL ‘ Het Agnus Dei en het Sanctus moeten door de eeuwen heen steeds even overdonderend geklonken hebben als afgelopen zaterdagavond in de St. Plechelmusbasiliek. Dat is de zekerheid die dit meer dan duizend jaar oude Godshuis in Oldenzaal te bieden heeft voor koren die zonder enige vorm van versterking vertrouwen op de schoonheid en kracht van de menselijke stem. De metersdikke muren en pilaren, de hoge gewelven en het indrukwekkende volume van de kerk laten de mooist denkbare klank ontstaan.Het Jongemannenkoor Oldenzaal maakte er optimaal gebruik van tijdens zijn concert ter ere van de feestelijke rozenkransmaand. Ook andere klassieke onderdelen van de Latijnse katholieke mis als het Kyrie, Gloria en Benedictus werden gezongen in klassieke uitvoeringen van diverse componisten. Oudere katholieken hadden de bekende Latijnse teksten nog moeiteloos kunnen meezingen. In plaats daarvan zat het publiek verstild te luisteren. Het was een wat onwerkelijke aanblik om te zien hoe de mensen half omgedraaid in de ongemakkelijke banken, met de blik naar beneden gericht vol overgave zaten te luisteren naar de negentien jonge mannenstemmen op het koor hoog boven achterin de basiliek. Dit bijzondere koor onder leiding van Mariette Effing verdiende met deze vertolkingen aan het eind meer dan de ovatie van een half gevuld middenschip. Een rozenkransmaand zou uiteraard niet compleet zijn zonder het Ave Maria. Zaterdagavond waren er meerdere versies te horen, onder meer in een gezamenlijke uitvoering met het gastkoor Vocamuze. Deze uitvoering werd opmerkelijk genoeg gedirigeerd door de componist van het werk, Dennis Vallenduuk. Het concert van zaterdagavond werd op zondag nog eens uitgevoerd in de Werenfriduskerk in Zieuwent. Waar het Jongemannenkoor Oldenzaal in Oldenzaal koos voor herkenbare en toegankelijke interpretaties, gaf het koor Vocamuze de voorkeur aan minder toegankelijke composities. Het maakte sommige werken tot zware kost voor de toehoorders. Een absoluut hoogtepunt was de solozang van Falco van Loon. De uitvoering kreeg een extra dimensie door het orgelspel van Hans Stege,die alle mogelijkheden van het imponerende instrument aansprak. Het kerkelijke karakter van de muziek werd daardoor nog eens extra geaccentueerd. Ontkerkelijking heeft ook als consequentie dat Latijnse hoogmissen nog maar sporadisch te horen zijn. Wie live wil genieten van kerkmuziek is vandaag de dag afhankelijk van hoogstaande uitvoeringen, zoals zaterdag in de St.Plechelmus basiliek. Alleen dat al bevestigt het bestaansrecht van bevlogen koren als het Jongemannenkoor Oldenzaal.

Bron: TC/Tubantia

De recensent schrijft: “Ook andere klassieke onderdelen van de Latijnse katholieke mis als het Kyrie, Gloria en Benedictus werden gezongen in klassieke uitvoeringen van diverse componisten”. Dit klopt niet want de volledige Messe Cum Jubilo van Maurice Duruflé werd gezongen. Verder stond op het programma: Ave Maria van Janvier Busto en Dennis Valleduuk, Stabat Mater van Matthijs Kraan, Cantica Sacra van Jan Nieland en de  Litanies à  la viërge noire van Francis Poulenc

Volg en like ons:
onpost_follow
Tweet
Share