Jongemannenkoor on tour 3

Praag2_2De tweede dag van de tour van het Jongemannenkoor uit Oldenzaal is uitermate succesvol verlopen! Na een goede maar korte nachtrust verscheen iedereen op tijd voor het ontbijt: honger! Gelukkig was het ontbijt beduidend beter dan het avondeten, dus de jongens en ik hadden even wat in te halen. Daarna met de bus naar Praag waar Jaap een erg mooie wandeling had uitgezet. We zijn begonnen in de Joodse wijk waar het natuurlijk erg rustige was vanwege de zaterdag. We hebben de Burcht bekenen met de prachtige St. Vituskathedraal en zijn we over de Karelsbrug gelopen. Het Raadhuis hebben we bekenen én beklommen. Het was prachtig helder weer dus dat was echt de moeite waard! Ook een bezoekje aan het Hardrock Café mocht niet ontbreken waarmee Rik weer een T Shirt kon scoren!Praag3

Om drie uur stond de buus voor ons klaar om naar Zamek Dobris af te reizen. Daar aangekomen was er enige verwarring over kleedruimtes en het niet aanwezig zijn van een dirigentenstandaard. Praag4De meisjes die deze problemen moesten oplossen zagen er volgens de jongemannen leuk uit, maar ze spraken geen woord over de grens! De repetitie verliep redelijk. De vleugel was van het merk Petrov en had een heel stug, donker en robuust karakter. De zaal was in één woord prachtig maar pffff wat stoken doen ze hier. Overal is het warm en nog eens warm. En in de zaal was ook nog eens een hele droge lucht en dat sloeg erg op de stem.

Na de repetitie hadden we één uur om wat eten te scoren, maar er was een restaurant was ons gezegd. Dat was helemaal vol gereserveerd, dus moesten we maar even het stadje in. Ook daar was niet te vinden en alle winkels waren dicht. Na een eindje lopen vonden we een avondwinkel waar een aanval werd gedaan op de aanwezige broodjes, zakken chips en liters water. Dat hebben we buiten opgepeuzeld… een perfecte voorbereiding voor een concert!Praag5

Het concert heeft er niet onder geleden, sterker nog ik denk dat het er beter door is geworden. De stemming is erg goed, letterlijk en figuurlijk. Natuurlijk is er hier en daar wat vermoeidheid op de stemmen te horen maar het publiek was heel erg enthousiast. Het applaus was hartelijk en hier en daar lang! Een van de beste concerten ooit kan ik wel zeggen, iedereen is er vol voor gegaan. Ik ben zeer onder de indruk. Dennis heeft zeer geïnspireerd gespeeld en wist zowaar prachtige klanken uit die Petrov te krijgen. Het "showelement", dat wil zeggen hier en daar veranderen van opstelling en af en toe een gebaar, werd heel erg goed ontvangen en zorgt voor een meer losse sfeer waardoor de jongens nog beter presteren. Ik ga daar zeker mee door in de toekomst.

Na een lange zit in de bus waarbij de heren door gingen met zingen maar dan op meer pikantere teksten kwamen we erg laat in het hotel voor het diner. Nou ja diner…, dat mag écht geen naam hebben! Zelfs al heb ik geen tijd, geen zin, geen geld en geen honger dan zet ik nog wat beters op tafel. Of zoals Rolan aan tafel zei: zelfs in het ziekehuis is het eten beter.

Morgen weer erg vroeg op maar gelukkig wordt de klok verzet. Iedereen was ook wel heel erg moe…. Al voor 24.00 uur was de bestelling 4 cola en 1 bier…