Matthäus boordevol verassingen

Bron: TC/tubantia

OLDENZAAL, Plechelmusbasiliek, dinsdagavond. Jaarlijkse uitvoering vande Matthäus Passion van J.S. Bach door Consensus Vocalis, Concerto d’ Amsterdam en Stadsjongenskoor Oldenzaal (o.l.v. Klaas Stok).Solisten: Tyler Duncan (Christus), Nico van der Meel (evangelist),Nienke Oostenrijk (sopraan), Maarten Engeltjes (countertenor), Andreas Post (tenor) en Tobias Scharfenberger (bas). Herhaling: 30/3 in Muziekcentrum Enschede.

Jaar in, jaar uit wordt in de Plechelmusbasiliek Bachs Matthäus Passion uitgevoerd. Kun je dan als luisteraar nog voor verrassingen komen te staan? Deze retorische vraag moet ik voluit bevestigend beantwoorden,want Klaas Stok dreef mij tot het puntje van mijn stoel. Alsof hij er lol in had om kleine spotlichten te werpen op teksten die in andere jaren minder belicht waren, hij bleef mij verrassen. Consensus Vocalis was in dermate puike vorm dat al zijn bedoelingen tot klinken kwamen.De solisten -soms wat naar achteren geplaatst, een mindere verrassing van deze uitvoering- deden mee met het ‘spel’ van tekstbelichting. Of het nu om het ‘druppelen’ van ‘die Tropfen’ door de weergaloos goede countertenor Maarten Engeltjes ging of het bijna gapende ‘schlafend’ door de evangelist: het was alsogf elk woord of een weegschaaltje was gelegd. Voeg daarbij nog eens de door de ziel snijdend mooie stem van sopraan Nienke Oostenrijk en de invaller van deze avond, tenor Andreas Post, die een topuitvoering gaf van ‘Geduld’ en duidelijk moet zijn da thier historie geschreven werd. Zelfs een hoogtepunt als ‘Erbarme dich’ klonk als nieuw met strijkers die leken mee te klagen of anders wel de bekendste koraal ‘O Haupt voll Blut und Wunden’ met een ronduit spottend ‘schimpfieret’ voorbeelden te over om te stellen dat het de moeite waard blijft om deze jaarlijkse traditie te blijven volgen.

Koen Edeling

Volg en like ons:
onpost_follow
Tweet
Share